Beschreibung:
Slavoj Zizek, geb. am 21. März 1949 in Ljubljana, Slowenien, wuchs auch dort auf. Er studierte Philosophie und Soziologie an der Universität in Ljubljana und Psychoanalyse an der Universität Paris VIII. Seit den achtziger Jahren hat er zahlreiche Gastprofessuren im Ausland inne, unter anderem an der Tulane University, New Orleans (1993), der Cardozo Law School, New York (1994), der Columbia University, New York (1995), in Princeton (1996) und an der New School for Social Research, New York (1997). Von 2000-02 leitete er eine Forschungsgruppe am kulturwissenschaftlichen Institut in Essen. Er war jahrelanger Herausgeber der Zeitschrift der slowenischen Lacan-Schule 'Wo Es war' und setzte sich unter anderem mit der Philosophie des Deutschen Idealismus, mit Hegel und mit Karl Marx auseinander, sowie mit zeitgenössischen Denkansätzen aus dem Bereich des Poststrukturalismus, der Medientheorie, des Feminismus und der Cultural Studies. Seine erste englischsprachige Buchveröffentlichung 'The Sublime Object of Ideology' erschien 1989. Zizek bemühte sich zunächst um eine lacanianische Lesart der Philosophie, der Populärkultur und in den letzten Jahren zunehmend der Politischen Theorie.
Through close readings of Deleuzes Difference and Repetition, Capitalism and Schizophrenia (with Felix Guattari), and Cinema 2, Crockett argues Deleuze is anything but the austere, quietistic, and aristocratic intellectual Badiou portrays. Instead, Crockett underscores Deleuzes radical aesthetics and innovative scientific, political, and mathematical forms of thought. Challenging predominant orthodoxy, he also refutes the notion that Deleuze retreated from politics toward the end of his life, grounding his argument in the revolutionary political concept of the time-image developed in Cinema 2. Using Badious critique as a foil, Crockett maintains the profound continuity of Deleuzes work and builds a general interpretation of his more obscure formulations. His study also offers original readings of Badious central philosophical texts, Theory of the Subject, Being and Event, and Logics of Worlds, and uses the devastating earthquake in Haiti as a test case for applying Deleuzes thought.
Preface: Hegel's CenturyAcknowledgmentsIntroduction: Risking Hegel: A New Reading for the Twenty-First CenturyClayton Crockett and Creston Davis1. Is Confession the Accomplishment of Recognition? Rousseau and the Unthought of Religion in the Phenomenology of SpiritCatherine Malabou2. Rereading Hegel: The Philosopher of RightAntonio Negri3. The Perversity of the Absolute, the Perverse Core of Hegel, and the Possibility of Radical TheologyJohn D. Caputo4. Hegel in AmericaBruno Bosteels5. Infinite RestlessnessMark C. Taylor6. Between Finitude and Infinity: On Hegel's Sublationary InfinitismWilliam Desmond7. The Way of DespairKatrin Pahl8. The Weakness of Nature: Hegel, Freud, Lacan, and Negativity MaterializedAdrian Johnston9. Disrupting Reason: Art and Madness in Hegel and Van GoghEdith Wyschogrod10. Finite Representation, Spontaneous Thought, and the Politics of an Open-Ended ConsummationThomas Lewis11. Hegel and Shitting: The Idea's ConstipationSlavoj ZizekList of ContributorsIndex