Preußische Gärten / Prussian Gardens

Preußische Gärten / Prussian Gardens
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Artikel-Nr:
9783936681680
Veröffentl:
2013
Seiten:
300
Autor:
Katja Schoene
Gewicht:
2370 g
Format:
307x289x32 mm
Sprache:
Deutsch,Englisch
Beschreibung:

Hillert Ibbeken was professor of geology at the Freie Universität Berlin until his retirement; he has been involved in architectural photography throughout his life.
The Prussian gardens in Berlin, Potsdam, andelsewhere in Brandenburg: for the first time, textsand photographs present an overall view of all thegardens and parks created under the Hohenzollernsover a period of more than three centuries.Only the cross-genre collaborative effort of gardendesigners, gardeners, architects, scenographers,sculptors, painters, and creative rulers, themost prominent of whom were Frederick II andFrederick William IV, made it possible 'to turn theenvirons of Berlin and Potsdam [...] step by stepinto a garden', as Frederick William IV put it in1840. Figures such as David Garmatter, FriedrichChristian Glume, Siméon Godeau, Georg Wenzeslausvon Knobelsdorff, Peter Joseph Lenné,Antoine Pesne, Prince Hermann von Pückler-Muskau, Georg Potente, Karl Friedrich Schinkel,the Sello brothers, and Antoine Watteau - pickedfrom a whole cornucopia of names - indicate thespectrum of artistic forces that created the Prussiangarden realm.Impatient with his royal client, who had onceagain cut his funding, Lenné alluded to the highstandard of princely landscape art: 'Your Majestystill does not understand how ingenious my ideais.' The present volume is an attempt to examinethe 'ingeniousness of the idea' specifically inherentin the gardens of the Hohenzollerns inPrussia.Until his retirement, Hillert Ibbeken was professorof geology at the Freie Universität Berlin. Hehas been involved in architecture and landscapephotography throughout his life. His book KarlFriedrich Schinkel. Das architektonische Werkheute / The architectural work today, edited in cooperationwith Elke Blauert, was published byEdition Axel Menges in 2001. Later there followed,in the same format, this time with him as sole editor,his monographs on Ludwig Persius (2005) andFriedrich August Stüler (2006), and, among others,Schlösser der Weserrenaissance / Castles ofthe Weser Renaissance (2008), edited in co-operationwith Michael Bischoff, as well as Das andereItalien / The other Italy. Geschichten und Bilder ausLigurien und Kalabrien / Stories and pictures fromLiguria and Calabria (2011). Katja Schoene is anart historian and museologist. She was formerlyon the staff of the National Trust in the landscapegardens at Stowe, Buckinghamshire, and of theStiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Brandenburg. As a freelance author she has writtenabout Schloss Sanssouci, Friedrich AugustStüler, and the 'Pomeranian Curiosity Cabinet'.
Die preußischen Gärten in Berlin, Potsdam und an deren Orten in Brandenburg: erstmals führen Texte und Bilder in einer Gesamtschau alle Garten- und Parkanlagen zusammen, die unter den Hohenzollern in einem Zeitraum von über 300 Jahren geschaffen worden sind.
Allein das gattungsübergreifende Zusammenwirken von Gartenkünstlern, Gärtnern, Architekten, Szenographen, Bildhauern, Malern und den jeweils schöpferisch tätigen Herrschern, unter denen Friedrich II. und Friedrich Wilhelm IV. herausragen, ermöglichte es, »aus der Umgebung von Berlin und Potsdam [¿] nach und nach einen Garten zu machen«, wie es Friedrich Wilhelm IV. 1840 formulierte. David Garmatter, Friedrich Christian Glume, Siméon Godeau, Georg Wenzeslaus von Kno-belsdorff, Peter Joseph Lenné, Antoine Pesne, Hermann Fürst von Pückler-Muskau, Georg Potente, Karl Friedrich Schinkel die Brüder Sello und Antoine Watteau - die aus dem Füllhorn der Namen Herausgegriffenen lassen das Spektrum der künstlerischen Kräfte aufscheinen, die das preußische Gartenreich schufen. Den hohen Anspruch fürstlicher Landschaftskunst formulierte Lenné in einem Anflug von Ungeduld mit seinem königlichen Auftraggeber, der wieder einmal die Geldmittel beschnitten hatte: »Ew. Majestät begreifen noch immer nicht das Geistreiche meiner Idee«. Der vorliegende Band versucht eine Annäherung an das »Geistreiche der Idee«, das den Gärten der Hohenzollern in Preußen in besonderer Weise innewohnt.

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