Constructions of the Gendered Self across the Media

Constructions of the Gendered Self across the Media
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Artikel-Nr:
9783865839329
Veröffentl:
2015
Seiten:
269
Autor:
Ulrike Kohn
Gewicht:
345 g
Format:
206x148x15 mm
Serie:
6, Dresdner Beiträge zur Geschlechterforschung in Geschichte, Kultur und Literatur
Sprache:
Englisch
Beschreibung:

Wieland Schwanebeck (Dr. phil.) studierte Anglistik und Germanistik in Dresden und promovierte 2013 mit einer Arbeit über Hochstapelei und Männlichkeit im Werk von Patricia Highsmith. Er ist Wissenschaftlicher Mitarbeiter der Professur für Englische Literaturwissenschaft an der TU Dresden und lehrt und forscht hier u.a. über Gender Studies, Erzähltheorie, Britische Filmgeschichte und Alfred Hitchcock.
The three innovative analyses gathered in this volume offer an up-to-date theoretical and wide thematic scope, foregrounding specific gender perspectives (such as masculinity or intersex studies) and combining theoretical premises influenced by gender studies with critical approaches taken from film theory, media studies, and deconstructivism. The individual chapters subject canonical texts (the novels of Edith Wharton and the films of Alfred Hitchcock) as well as contemporary literature (Jeffrey Eugenides' Pulitzer Prize-winning Middlesex) to a critical analysis with regard to their construction and negotiation of gendered identities. In the process, the authors interrogate gendered subject positions, the limits of binary sex/gender models, gendered metaphors and narrative strategies, as well as received notions like authenticity, the signature convention, or the auteur concept.

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