Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter.

Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter.
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Artikel-Nr:
9783428187898
Veröffentl:
2023
Erscheinungsdatum:
09.02.2023
Seiten:
133
Autor:
Robert Freitag
Gewicht:
240 g
Format:
229x153x11 mm
Serie:
43, Internetrecht und Digitale Gesellschaft
Sprache:
Deutsch
Beschreibung:

Franz Hofmann, LL.M. (Cambridge) has held the Chair of Civil Law, Intellectual Property Law and Technology Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg since November 2016. He completed his »habilitation« at the Ludwig-Maximilians-Universität Munich in the summer of 2016. He received his doctorate in Bayreuth (2009), where he previously had studied law. His main areas of interest are the basic principles in intellectual property law and unfair competition law, issues of enforcement (»Law of Remedies«) and liability issues. A special focus is on the legal issues of digitalization (»digital copyright«) and legal issues around »new media« such as YouTube etc.

Robert Freitag, Maître en droit (Bordeaux) completed his studies at the Universities of Göttingen, Bayreuth and Bordeaux. In 2000, he received his doctorate from the University of Bayreuth with a thesis on conflict of laws and his habilitation in 2005 with a thesis on banking law. From 2006 to 2011 he held the Chair of Civil Law, Commercial and Corporate Law at the University of Hamburg, and since 2011 he has held the Chair of German, European and International Private and Commercial Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Prof. Freitag's research focuses on banking and capital markets law, corporate and reorganization law, and conflict of laws.

Jochen Hoffmann holds the Chair of Private Business Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, after having completed his studies, doctorate (1998) and habilitation (2005) in Bayreuth. Before he came to Erlangen he held professorship at the University of Hamburg (2006-2009). His main areas of interest are corporate law, banking law, consumer law, anti-discrimination law and antitrust law, in each case with particular reference to European and international aspects.

After studying law and history in Trier, Lausanne and Mainz, Klaus Ulrich Schmolke, LL.M. (NYU) received his doctorate in 2003 with a thesis on corporate law at the University of Mainz and, after holding various positions in Bonn, New York and Hamburg, habilitated in 2012 with a civil law topic at Bucerius Law School. He has been a university professor and holder of the Chair of Civil Law, Commercial, Corporate and Business Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg since 2013.
Der technologische Fortschritt in der digitalen Datenverarbeitung hat die vergangenen Jahrzehnte geprägt. Die Übersetzung dieser Innovationen in Produkte und Dienstleistungen verspricht Effizienzgewinne: Digitale Lösungen senken Transaktionskosten für die Marktteilnehmer und schaffen neue Produkte. Freilich begründet die digitale Transformation der Märkte auch erhebliche Risiken und Nachteile. Für Juristen stellt sich vor diesem Hintergrund sogleich die Frage nach einem hieraus folgenden rechtlichen Handlungsbedarf. Dabei gilt, dass Regeln »vordigitaler Märkte« auch für digitale Märkte zu erhalten sind. Wird die Aufgabe der Marktermöglichung durch das Recht erfüllt, kann das Recht auch für die digitale Ära Märkte simulieren. Diesen, gerade im digitalen Zeitalter umso mehr zusammenhängenden Aufgaben ist der vorliegende Band gewidmet.
Die digitale Transformation der Märkte birgt neben Effizienzgewinnen auch erhebliche Risiken. Es stellt sich die Frage nach rechtlichem Handlungsbedarf. Dabei sind nützliche Regeln auch in digitalen Märkten zu erhalten. Wird die Aufgabe der Marktermöglichung durch das Recht erfüllt, kann das Recht auch für die digitale Ära Märkte simulieren. Diesen, gerade im digitalen Zeitalter umso mehr zusammenhängenden Aufgaben ist der vorliegende Band gewidmet.
Robert Freitag/Jochen Hoffmann/Franz Hofmann/Klaus Ulrich Schmolke
Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter. Eine Einführung
Jochen Hoffmann/Franz Hofmann
Was sind digitale Märkte?
Andreas Maier/Siming Bayer
Künstliche Intelligenz als Marktteilnehmer. Technische Möglichkeiten
Miriam C. Buiten
Desinformationsbekämpfung und Vielfaltsicherung durch Online-Plattformen. Ziele und Grenzen der EU-Plattformregulierung
Johannes W. Flume
On and off markets. Marktpreise als Referenzpunkte zivilrechtlichen Denkens
Stefan Korch
Börsenpreise als Maßstab für Abfindungsleistungen
Autorenverzeichnis

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