Contemporary art in context
The main title of this second volume of Writings on Contemporary Art is borrowed from Claude Lévi-Strauss, whose thinking influenced a generation. Inspired by Marcel Proust, Lévi-Strauss wrote about the processes of producing painting, music, literature, calling the technique described by Proust “double articulation.”
This volume focuses primarily on works of art in which the “first-order units” are themselves artistic works that are cited, recombined, and reworked. The concepts of “primary objects” and of “double articulation” deepen our understanding of the disruption of sequences and the disturbance of cultural traditions.
The works of art discussed in this book inscribe themselves in a context of transmission that is modified and renewed for experience in the present.
Neuere Kunst im Kontext
Der Titel der Schriften zur neueren Kunst II ist Claude Lévi-Strauss zu verdanken, dessen Denken eine Generation geprägt hat. Er spricht in Anlehnung an Marcel Proust über das Verfertigen von Malerei, Musik, Literatur und bezeichnet die von Proust beschriebene Technik als „doppelte Artikulation“.
Im vorliegenden Band stehen vor allem Werke im Fokus, bei denen die „Einheiten erster Ordnung“ selbst künstlerische Werke sind, die zitiert, neu kombiniert, bearbeitet werden. Von „primären Objekten“ und von „doppelter Artikulation“ zu sprechen vertieft unser Verständnis für die Unterbrechung von Sequenzen und die Störung kultureller Überlieferungen.
Die im Buch diskutierten Kunstwerke schreiben sich in einen Überlieferungszusammenhang ein, der für die Erfahrung in der jeweiligen Gegenwart modifiziert und erneuert wird.